TEC Environments
English עברית Arabic

מגדר ביהדות שבעים פנים לתורה: שינויים

עדכון אחרון לפני 1306 ימים על ידי nisan mordehay

שפה: עברית

מה זה מיגדר

לפני למעלה מעשרים שנה התלבטו באקדמיה כיצד לכנות את חטיבת הלימודים שנקראה בזמנו "החטיבה ללימודי נשים ולהבדלים בין המינים". ורדה ביקוביצקי, מהפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת ת"א, הציעה את המונח "מיגדר" - ג'נדר באנגלית – מונח יסוד של השיח הפמיניסטי בעולם. להבדיל מ"מין" ביולוגי, מציין ה"מיגדר" את ההבדלים החברתיים-תרבותיים בין המינים. המילה התאזרחה בשפה העברית ונמצאת בשימוש במחקר, בכתיבה ובעיתונות.

 

כאן יש קישור ליום הרצאות בנושא חשוב לציין שבזרם הדתי לאומי ( כיפות סרוגות ) יש יותר קבלה של הנושא ואפילו הרבה בתי מדרש לנשים להעצמה נשית ולימוד

המושג "מיגדר" מניח שההבדלים בין המינים אינם ביולוגיים בעיקרם, אלא תוצאה של הבניה חברתית. בחינה של העולם ע"פ אמות מידה "מיגדריות" מחייב מבט חדש ושונה על הסדר החברתי, התרבותי, הכלכלי והפוליטי. הספר "נשים במילכוד", שיצא לאור בשנת 1982 נחשב לספר האקדמי הראשון בתחומו. עשרים שנה מאוחר יותר חברו אותן חוקרות וכתבו במשותף את "מין מיגדר פוליטיקה" (הוצ' הקיבוץ המאוחד, 1999). עבודה משותפת של סוציולוגית, אנתרופולוגית, פסיכולוגית, חוקרת ספרות ומדענית מדינה. כי זהו טיבם של לימודי המיגדר – הם בין-תחומיים. וכך הן "נשים" – מגוונות ורבות פנים. לא לכולן אותו ניסיון, לא לכולן אותם חלומות, ולא כולן מפרשות את מצבן ומקומן בחברה באותה צורה.(http://www.kolech.com/show.asp?id=13521) 

הנושא נבחר משום שנרא כאילו אנו הדתיים והיהודים מנסים לרדות בנשים ונשים כביכול מקומם בבית דעתי בנושא שזה אינו נכון וזה אמנם לא חסר בסיס אך קשור יותר לתהליכים עולמיים וגם להשפעה של תרבויות שי=חיינו בינהם והם בתוכנו אלפי שנים .

נפתח ונומאר שביהדות אומרים שאין לחקור מעשה בראשית וכל מה שנאמר בפסוקים הבאים אנו לוקחים בסוג של עירבון מוגבל לא  משום שאין זה אמת אלא משום שיש כאן כתיבה של דברים שבעיקרון נועדו להסביר בלשון העם את בריאת העולם ולא ממש מה שהיה שם ונצותת "וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. כא וַיַּפֵּל יְהוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל הָאָדָם וַיִּישָׁן וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה. כב וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם. כג וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת. כד עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד.כה וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ וְלֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ" זה בעצם הולדת האישה לפי היהדות אני לוקח את זאת מעין כוונה של השם להגיד לנו שיש לכבד את האישה  כי היא בעצם חלק מעצמך ממש והרי לא יכול להיות שמה שיצא ממך הוא נחות ממך ואפילו המפרשים אומרים למה נאמר ויבן משלון בינה שהשם נתם בינה יתרה לאישה! . וזה כמו הציווי שאם אדם נהרג ע"י בית דין אין משאירים אותו על העץ לאחר התלייה משום שכל בני האדם דומים וכולם יש צלם אלוקים וזה כאילו האלוקים עצמו תלוי על  העץ .

נשים מוזכרות המון בתנך בהקשרים טובים ורעים  אך לעולם לא נכתב שאישה צריכה להיות נחותה מגבר ולהיפך "חכמת נשים בנתה ביתה"(משלי,י"ד,א') 

אשתו של אלקנה עקרה והוא אוהב אותה המון אני בטוח שגם הוא התפלל אבל תפילתה נענתה ונחזור בהמשך לסיפור מעניין זה .

כמו כן בימינו ישנם חוגים שמפרידים בין נשים לגברים בקנאות רבה דבר זה לא לקוח מהתורה ובשום מקום אין הפרדה בין נשים לגברים בתורה , במסגרת לימודי ארץ ישראל נחשפתי לפרט מעניין מתוך 35 בתי הכנסת העתיקים בגולן ועוד כל בתי הכנסת העתיקים בארץ אין  באף אחד הפרדה בין נשים לגברים , ויטענו שנשים בזמנם לא באו להתפלל ואני יענה ראה מקרה חנה שהתפללה ופ-נה אליה הכהן הגדול , אם היה עזרת נשים אז מה עושה כהן גדול בגעזרת נשים ? 

בכל מקרה אני חושב שהיהדות היא הדת היחסית עתיקה שמקבלת נשים ודווקא לא "מחפיצה" אותם הכי הרבה ויכולתי לתת כאן עוד דוגמאות לרוב אך קצרה היריעה מלתאר .

בכל מקרה תמיד יהיה אנשים שיחשבו שהדרך שלהם הכי נכונה למרות שהם טועים מאוד וגם מצידו השני של המתרס נוכל למצוא אנשים שידבקו במקרים שהתורה מתייחסת פחות לנשים בצורה יפה גם זה קיים ואני לא מתעלם  מזה אך זהנ זניח ולרוב אני חושב שהנשים דווקא מוערכות ביהדות .

ואני יסכם בכך שאני לא מכיר עוד דת בעולם שערב אחד בשבוע כולם עומדים ושרים 

אשת חיל מי ימצא, ורחוק מפנינים מכרה. 
בטח בה לב בעלה, ושלל לא יחסר. 
גמלתהו טוב ולא רע, כל ימי חייה. 
דרשה צמר ופשתים, ותעש בחפץ כפיה. 
היתה כאניות סוחר, ממרחק תביא לחמה. 
ותקם בעוד לילה, ותתן טרף לביתה, וחוק לנערותיה. 
זממה שדה ותקחהו, מפרי כפיה נטעה כרם. 
חגרה בעוז מתניה, ותאמץ זרועותיה. 
טעמה כי טוב סחרה, לא יכבה בלילה נרה. 
ידיה שלחה בכישור, וכפיה תמכה פלך. 
כפה פרשה לעני, וידיה שלחה לאביון. 
לא תירא לביתה משלג, כי כל ביתה לבוש שנים. 
מרבדים עשתה לה, שש וארגמן לבושה. 
נודע בשערים בעלה, בשבתו עם זקני ארץ. 
סדין עשתה ותמכור, וחגור נתנה לכנעני. 
עוז והדר לבושה, ותשחק ליום אחרון. 
פיה פתחה בחכמה, ותורת חסד על לשונה. 
צופיה הליכות ביתה, ולחם עצלות לא תאכל. 
קמו בניה ויאשרוה, בעלה ויהללה. 
רבות בנות עשו חיל, ואת עלית על כולנה. 
שקר החן והבל היופי, אשה יראת ה' היא תתהלל.
תנו לה מפרי ידיה, ויהללוה בשערים מעשיה

ומקדישים כמה דקות שהם רק להגיד לאישה כמה היא טובה וחכמה .

אני מקווה שמה שקראתם עכשיו יגרום לכם להבין שכל מה שאנשים עושים היום הם עושים או מבורות בעיניין או מנוחות שעם שניהם אנו מנסים להתמודד בכל מקרה באותה צורה שזאת העלאת המודעות